Saveti
175 |
Širina gazećeg sloja gume u milimetrima |
75 |
Profil - odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine (protektora) izražen u procentima |
R |
Označava radijalnu kontrukciju |
13 |
Prečnik felne (u inčima - colima) |
82 |
Indeks opterećenja, koji vam omogućuje da izračunate maksimalno opterećenje iz tabela |
T |
Brzinska kategorija |
Indeksi brzine Indeks brzine označava maksimalnu brzinu u km/h za koju je guma testirana.
Indeks |
km/h |
Indeks |
km/h |
N |
150 |
H |
210 |
Q |
160 |
V |
240 |
R |
170 |
W |
270 |
S |
180 |
Y |
300 |
T |
190 |
ZR |
preko 240 |
U |
200 |
|
|
Indeks |
Nosivost [kg] |
Indeks |
Nosivost [kg] |
71 |
345 |
91 |
615 |
72 |
355 |
92 |
630 |
73 |
365 |
93 |
650 |
74 |
375 |
94 |
670 |
75 |
387 |
95 |
690 |
76 |
400 |
96 |
710 |
77 |
412 |
97 |
730 |
78 |
425 |
98 |
750 |
79 |
437 |
99 |
775 |
80 |
450 |
100 |
800 |
81 |
462 |
101 |
825 |
82 |
475 |
102 |
850 |
83 |
487 |
103 |
875 |
84 |
500 |
104 |
900 |
85 |
515 |
105 |
925 |
86 |
530 |
106 |
950 |
87 |
545 |
107 |
975 |
88 |
560 |
108 |
1000 |
89 |
580 |
109 |
1030 |
90 |
600 |
110 |
1060 |
Centriranje (reglaža) trapa
Centriranje trapa se sastoji od podešavanja uglova točkova tako da
su oni normalni na podlogu (horizontalu) i međusobno paralelni.
Svrha ovog podešavanja je povećanje trajnosti gume i bolje držanje
pravca automobila na ravnom putu. Geometrija vozila međutim nekada
može biti narušena, sto prouzrokuje i nepravilan rad koji se
odražava na gume. Naime, neujednačeno trošenje prednjih i zadnjih
guma, kao i zanošenje vozila u jednu stranu u toku vožnje, mogu
ukazati na nepravilno centriranje trapa. Nekad je potrebno
centriranje "prednjeg trapa" a nekada sva četiri točka. To
zavisi od konkretne situacije i od tipa automobila
Balansiranje točkova
Balansiranje je postupak kojim se uravnotežuju mase točkova na
različitim stranama iste osovine dodavanjem olovnih tegova na felnu.
Na točak, kao i na svako drugo telo, prilikom obrtanja oko neke ose
deluje centrifugalna sila. Ukoliko nije uravnoteženo (masa tela nije
ista sa svake strane ose) javlja se debalans koji se manifestuje
podrhtavanjem volana, već pri brzinama većim od 70 km/h, ili
podrhtavanjem celog vozila. Guma se
pri balansiranju uravotežuje olovom, pločicama ili bušenjem.
Najbolje je izvršiti balansiranje sva četiri točka zato što
automobil može da trese i ako su prednji točkovi balansirani, a
zadnji nisu. Debalans zadnjih točkova se može prenositi i osetiti
čak i na volanu ili na celom vozilu. Ako se
balansiranje ne uradi na vreme gume se troše brže i neravnomernije,
stradaju ležajevi, amortizeri i druge komponente sistema oslanjanja.
Svaki put kada se gume montiraju na točak i kad se ponovo stavljaju
nakon popravke moraju se balansirati. Ako je
guma ili felna kriva, javiće se podrhtavanje na nekim brzinama, ali
pre ili posle tih brzina nestaje. Na primer, između 80-90, 100-110
ili 130-140km/h, ili na malim brzinama gde vozilo ne “trese”, ali se
javlja takozvano ljuljanje volana. To se može izbeći samo
stavljanjem jedne ili više novih guma, a ako je felna kriva—njenom
zamenom ili ispravljanjem. U
balansiranju se koristi više vrsta olova zbog različitosti felni, tj.
njihovih ivica. Olovo koje ne odgovara felni lako otpada sa nje, a
onda predstavlja opasnost, pa se preporučuje pre svega onima koji
balansiraju da o tome vode računa.
Rotacija guma
Rotacija guma je premeštanje guma s jednog na drugi točak s namerom
da se postigne ravnomerno trošenje guma. Rotaciju je potrebno
izvršiti zbog nejednakog trošenja guma na različitim pozicijama na
vozilu. Raspodela mase na prednjoj i zadnjoj osovini je kod svih vozila
različita, što dovodi do neravnomernog trošenja guma. Kod vozila sa
zadnjom vučom raspodela masa je približno 50:50. Kod vozila s
prednjom vučom diferencijal se nalazi napred i prednja osovina je
više opterećena, tako da je raspodela mase oko 60:40 u korist
prednje osovine. To znači da se prednje gume brže troše jer trpe
skoro dva puta veće opterećenje od zadnjih, posebno ako se uzme u
obzir da prednje gume podnose dodatno naprezanje prilikom kočenja.
Zato se kod vozila s prednjom vučom rotacija guma mora vršiti češće. Zbog
nejednake dubine šare prednjih u odnosu na zadnje gume, lošije je
kočenje i upravljivost, posebno na mokrom putu. Ako ne rotirate gume
na vreme, moraćete da menjate obe prednje gume odjednom tako da ćete
sve vreme imati gume s različitom dubinom šare. Skretanje automobila izaziva nejednako trošenje guma, prednje gume
se više troše. Smatra se da su desne krivine oštrije od levih što
prouzrokuje veće trošenja guma. U zemljama u kojima se vozi desnom
stranom, bočni zid gume se više oštećuje i troši jer se pri
parkiranju njime udara u trotoar. Mehanički problemi na vozilu mogu biti uzrok naravnomernog trošenja
guma. Točak koji nije centriran biće vučen od strane drugih točkova,
tako da će se više trošiti. Ako točkovi nisu balansirani ili nije
izvršeno centriranje trapa, vozilo će skretati kada se pusti volan.
Vozač stalno ispravlja vozilo i gume skreću, što takođe izaziva
neravnomerno trošenje. Takođe
ako se pritisak u gumama razlikuje, neke su previše naduvane a neke
izduvane, gume se neće ravnomerno trošiti. Kada je pritisak iznad
propisanog više se troši srednji deo protektora, a kada je ispod
propisanog više se troši spoljni deo protektora. Rotacija u tom
slučaju neće pomoći sve dok pritisak u gumama ne bude propisan.
M+S oznaka na auto gumama
Ako ne
znate značenje ovih oznaka na gumama, znajte da ni najvećim
evropskim prodavcima guma to nije potpuno jasno. Razlog je to što ni
u EU ne postoji zakonski propisana definicija zimskih guma. Ipak,
ECE propis br. 30 EU direktive 92/23 i §36 nemačkog Strassenverkehrs-Zulassungs Ordnung (nemački saobraćajni
propisi), kažu da bi zimske gume trebalo uvek da nose oznaku M+S, M&S ili M.S. To znači, da se sve gume s tim oznakama,
uključujući i neke letnje, mogu smatrati odgovarajućim zimskim
gumama. Dakle, oznaka M+S ne znači da je guma obavezno zimska, može biti zimska
guma ili guma za sve sezone.
Zašto zimske gume?
Zimske gume su konstruisane tako da efikasno odvode vodu ispod gume i tako smanje rizik od akvaplaninga. Toplota koja nastaje usled trenja guma i podloge topi vrhove ledenih kristala i stvara tanak sloj vode između guma i podloge koji je klizav. Sitne pore koje se nalaze u gazećoj površini zimskih guma konstruisane su tako da efikasno odvode vodu čime obezbeđuju veću stabilnost vozila na mokrom putu. Zimske gume imaju znatno bolje prijanjaje i kraći zaustavni put prilikom kočenja zahvaljujući dubljoj šari. Prema testovima na ledu, sa letnjim gumama, pri brzini od 30km/h, zaustavni put kočenja iznosi 68m, a sa zimskim gumama 57m—sasvim dovoljno da se izbegne sudar! Zimske gume su načinjene od specijalne smese sa dodatkom silike, koja se bolje ponaša na niskim temperaturama i pruža tihu i udobnu vožnju. Za razliku od letnjih, zimske gume se ne stvrdnjavaju na niskim temperaturama. Važno je pomenuti da se zimske gume ne koriste samo na snegu i ledu već i na suvoj podlozi, čim temperatura padne ispod +7°C. U mnogim zemljama zakonom je propisano obavezno korišćenje zimskih guma, što i nas verovatno čeka u bliskoj budućnosti.
KORISNI LINKOVI
Auto portali i magazini
Vrelegume | www.vrelegume.rs |
Vrelegume Forum | www.vrelegume.rs/forum |
AutoPortal | www.autoportal.rs |
AutoSport.hr | www.autosport.hr |
Auto Blog | www.autoblog.co.rs |
Tuning&Styling | www.tuning.rs |
CannonBall forumi | www.cannonballforums.se |
Automarket | www.automarket.rs |
Automanija | www.automanija.com |
Automagazin | www.automagazin.rs |
Crovortex | www.crovortex.com |
Moj auto | www.mojauto.rs |
Automobilizam | www.automobilizam.net |
Oldtajmeri forum | www.oldtajmeri.rs/phpbb3 |
NissanClub forum | www.nissanclub.iz.rs/forum |
Pretraživač auto guma i adresar vulkanizera. Članci o auto gumama, održavanje, bezbednost u saobraćaju, saveti, novosti.